Kokeilut

Pilottihanke

Immersiivinen fanikokemus

UP_5986

Mediapoliksessa kokeiltiin huhtikuussa (2017), miten 360° videon avulla faneille voidaan tarjota uudenlainen, immersiivinen fanikokemus. Tavoitteena oli myös kerryttää kokemusta, miten virtuaalitodellisuutta ja tässä tapauksessa 360° videota voidaan hyödyntää Mediapoliksen yleisökierroksilla ja mediamatkailussa. Kokeilukohteeksi valikoitui Ylen Uusi Päivä –ohjelma, jonka fanien tiedettiin osallistuvan innolla heille järjestettyihin tapahtumiin.

Ylen Uusi Päivä –tuotannon, Aito Tehtaan, Rakka Creativen, TAMKin ja MEDAIA-hankkeen yhteisprojektissa Uuden Päivän lavasteissa kuvattiin näyttelijöiden kanssa 360° kohtaus. Kohtaus käsikirjoitettiin ja toteutettiin erillään sarjan muusta juonesta. Vajaan kolmen minuutin kohtauksessa ovat mukana Uuden Päivän suosikkihahmot Krista ja Reino, jotka pelaavat pienoisautoradalla ja kutsuvat lopussa katsojankin mukaansa keskusteluihin.   Suunnitteluvaiheessa kohtauksesta haluttiin rakentaa yksinkertainen, koska väline on katsojille vielä uusi ja lisäksi haluttiin varmistaa, että katsominen on sujuvaa osana Mediapoliksen yleisökierrosta. Fanikokemuksen konseptiin sisällytettiin myös 360° valokuvan ottaminen fanista testaustapahtumassa siten, että faneista otetaan valokuva, istutetaan se kuvamuokkauksen avulla UP-kohtaukseen ja lähetetään muokattu kuva fanille.

MEDAIAn rooli kokeilussa oli tutkia, miten fanit virtuaalilaseille katsottavan kohtauksen kokevat. Kysymykset faneille laadittiin yhteistyössä kokeilun muiden osapuolten kanssa. Haluttiin mm. tietää, tunteeko katsoja olevansa mukana kohtauksessa eri tavalla kuin televisiossa, miten hän kokee itsensä mukaan ottamisen keskusteluihin ja miten hän kokee kohtauksen hahmot. Niinikään haluttiin tietää, miten katsojat kokevat katselun ulkoisen ympäristön ja miten virtuaalista fanikokemusta voisi kehittää.

Fanit_katsovat_kohtausta_3
Kuva Ulla Broholm Yle

Immersiivinen fanikokemus –testauspäivään kutsuttiin mukaan 20 Uuden Päivän fania. Kuten ennalta arvattiin, fanien mukaan saaminen oli helppoa: vajaan parin päivän aikana testaajia ilmoittautui 170. Kolmen tunnin tapahtumassa fanit puolitettiin kahteen ryhmään: kun toinen ryhmä katseli virtuaalilaseilla UP-kohtauksen ja vastasi kyselylomakkeeseen toinen ryhmä tutustui samaan aikaan UP-lavasteisiin Mediapoliksessa. Kyselylomakkeen lisäksi kuusi fania haastateltiin, ja lisäksi faneista otettiin 360° valokuvat. Fanitapahtuman jälkeen faneille lähetettiin kuvat sekä jälkikysely siitä, mitä he kuvasta pitivät ja sitä käyttivät.

Uusi Päivä on yksi Ylen TV2:n katsotuimmista ohjelmista, ja suomalaisessa mittakaavassa ohjelmalla on suuri ja hyvin sitoutunut fanijoukko. Päivittäin ohjelmaa seuraa yli 200 000 katsojaa, ja sosiaalisessa mediassa seuraajia on Instagramissa yli 90 000 ja Facebookissa yli 70 000. Ohjelman tuotanto loppuu 2018.