Blogi

Joukkorahoitusworkshopista kipinä kampanjaan

Samu Soininen ja Virva Heinimaa kuvasivat sahtielokuvansa joukkorahoituskampanjavideon Mediapoliksessa.

MEDAIAn joukkorahoitusworkshoppiin osallistunut Filmloop Oy toteuttaa touko-kesäkuun aikana joukkorahoituskampanjan, jossa haetaan rahoitusta sahdin tarinan kertovalle dokumenttielokuvalle.  Mesenaatti-joukkorahoitusalustalla toteutettavan kampanjan startti tapahtuu Tampereen Suuret Oluet – Pienet Panimot olutfestivaalin yhteydessä 24.-27.5. 2017.

Mediapoliksessa tammikuussa järjestetyssä workshopissa neljä media- ja kulttuurialan yritystä kehittelivät kampanjoita yhdessä TAMKin mediaopiskelijoiden kanssa Lean Service Creation -menetelmää soveltaen. Filmloopista workshoppiin osallistuneiden tuottaja Samu Soinin ja käsikirjoittaja-ohjaaja Virva Heinimaan mukaan workshop vaikutti siihen, että kampanja elokuvan rahoittamiseksi toteutetaan.

”Workshopin kautta joukkorahoituksesta tuli todellinen vaihtoehto dokumenttielokuvamme rahoittamiseksi ja samalla motivaatio elokuvan tekemiseen kasvoi”, Virva Heinimaa toteaa.

Elokuvantekijöiden mukaan joukkorahoitusworkshopissa kehittyi myös elokuvan sisältö. Alunperin Filmloop oli tekemässä elokuvaa pienpanimoista, mutta osin asiakashaastattelujen ansiosta teema rajautui sahtiin.

”Workshopissa tehdyn asiakastestauksen ja katsojien kuuntelun kautta selvisi, että oluissa kiinnostavat maut ja nuotiotarinat. Kun myöhemmin lähdimme tutkimaan tätä suuntaa syvemmälle, löytyi mystinen sahti, jo Kalevalassa esiintyvä suomalainen muinaisolut”, Samu Soini kertoo.  Tekijöiden mukaan teemasta putosi samalla pois alkuperäisen idean kaupallisuus.  Tämä ratkaisu on tuonut luovaa vapautta tarinan kerrontaan ja avaa lisäksi mahdollisuuksia rahoituksen hakemiseen myös perinteisemmistä lähteistä kuten elokuvasäätiöltä.

Sahti-dokumenttielokuvan kuvausten on tarkoitus alkaa kesällä. Elokuvan etenemistä ja kuvauksia voi seurata Facebookin Sahti-dokumenttielokuva –ryhmässä. Mesenaattiin avautuvassa joukkorahoituskampanjassa tavoitteena on kerätä 10 000 euroa. Vastikkeeksi rahoittaja voi saada mm. lasinalusen, kutsun ensi-iltaan, nimensä elokuvan lopputeksteihin tai sahtikurssin.   Yksittäisten rahoittajien lisäksi elokuvalle etsitään yrityskumppaneita. Joukkorahoituskampanjan aikana luvassa on päiväkirjapäivityksiä elokuvantekijöiltä ja videotervehdyksiä sahdin tekijöiltä.

Samu Soini ja Virva Heinimaa ovat TAMKin Elokuvan ja television koulutusohjelman alumneja.

MEDAIA-hankeen joukkorahoitusworkshopissa yhteistyökumppanina oli Futurice Oy, jonka Lean Service Creation -menetelmää sovellettiin kampanjabrändin rakentamiseen.

Seuraa Sahti-dokumenttielokuvan edistymistä Facebookissa: https://www.facebook.com/sahtielokuva/ 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *